EPOXY

środa, 26 lutego 2014

Fanart nr 73: Natalia Trykowska (2)

Ilustrację widoczną obok wykonała Natalia Trykowska. To drugi fanart jej autorstwa pojawiający sie na Thorgalverse, pierwszy można zobaczyć tutaj.

wtorek, 25 lutego 2014

Fanfilm "Thorgal. Preludium"

W sieci pojawił się fanfilm inspirowany wydarzeniami z historii "Talizman" (album "Gwiezdne dziecko"). Twórcami tej krótkometrażowej produkcji są Piotr Rozrażewski i Wojtek Lewandowski. "Thorgal. Preludium" można zobaczyć w tym miejscu.

niedziela, 23 lutego 2014

Figurka Kriss de Valnor

Na zdjęciu obok zobaczyć można model figurki przedstawiającej Kriss de Valnor. Wykonał ją Grzegorz Kupiec, twórca między innymi figurek Kajka i Kokosza dla firmy Tissotoys. Oto, co artysta powiedział na temat swojej pracy:

"Pomysł na zrobienie czegoś ze świata Thorgala chodził mi po głowie już od dosyć dawna. Można powiedzieć, że dodatkowym bodźcem do zrobienia tej figurki, była moja rozmowa z Piotrem Rosińskim na Festiwalu w Łodzi w 2013 r. Miałem mu podesłać zdjęcia swoich prac, ale ostatecznie postanowiłem zrobić Kriss. Pomysł na figurkę wydał mi się doskonały, lecz gdy zacząłem szukać potrzebnych materiałów do wykonania rzeźby, nie było już to takie proste, ponieważ Kriss jest dosyć często przedstawiana - w zależności od albumu - w różnych strojach. No i którą Kriss tu wybrać... Jedna fajniejsza od drugiej. A Giulio de Vita rysuje ją jeszcze inaczej. W końcu postanowiłem, że wybiorę coś z mojego ulubionego okresu przygód Thorgala. Teraz zostało mi tylko uchwycić ruch, w miarę dynamiczną pozę, i do pracy. Pierwszym etapem było zrobienie szkicu, zarysu postaci. Na tym etapie mogłem jeszcze ewentualnie skorygować ustawienie. Później wykonałem nagą figurkę kobiety. (Ech, niestety mojej córce goła postać jakoś nie bardzo się podobała, ciągle słyszałem: "Kiedy ją ubierzesz?") Następnie dorobiłem ubranie. Pozostała jeszcze sprawa kołczanu, który nijak nie pasował  do rozwianej peleryny, ponieważ gdybym umieścił go na plecach Kriss, tak jak to jest przedstawione w komisie, to pasek spinający kołczan równocześnie ścisnąłby mi pelerynę, co nie dałoby efektu wiatru. Szybka decyzja i kołczan wylądował na ziemi i myślę, że tak jest zdecydowanie lepiej..."

Poniżej można zobaczyć jeszcze dwa inne zdjęcia figurki zrobione z innej perspektywy: 

piątek, 21 lutego 2014

Plansze z "Crow"

Wydawnictwo Le Lombard udostępniło na swojej stronie internetowej pierwsze pięć plansz z najnowszego albumu serii "Louve", który na rynku franko-belgijskim trafi do sprzedaży 5 kwietnia. Można je zobaczyć w tym miejscu. Wydawnictwo Egmont Polska zaplanowało wydanie "Crow" na 7 kwietnia.

środa, 19 lutego 2014

Fanart Import nr 21: Robin Alaerts

Autorem ilustracji widocznej obok jest pochodzący z Belgii Robin Alaerts, który nie jest jeszcze profesjonalnym grafikiem, ale chciałby nim w przyszłości zostać. Jego prace można zobaczyć na deviantArcie (w tym miejscu). Na temat "Thorgala", a także okoliczności powstania fanartu w formie kartki urodzinowej, powiedział:

"Mój tata i ja wkręciliśmy się w "Thorgala" od pierwszych albumów. Bogowie (i los), którzy wciąż bawili się Thorgalem, jego zmagania, by być wolnym i chronić swoją rodzinę, delikatny wydźwięk sci-fi, połączony z mitologią wikingów, średniowieczną rzeczywistością, czasami dziwne i brutalne finały niektórych historii uczyniły z "Thorgala" świetną serię. Teraz jednak, przy nowych rysownikach i licznych fabułach, wydaje się, jakby straciła ona trochę na sile. Lecz wciąż kupujemy nowe części, ponieważ stało się to pewnym zwyczajem, no i cieszymy się z tych lepszych. Sprawić, żeby Thorgal kroił tort urodzinowy mojego taty, było po prostu moim zabawnym pomysłem."

wtorek, 18 lutego 2014

Plansza z "Crow"

Wydawnictwo Le Lombard udostępniło widoczną obok pierwszą planszę z czwartego albumu serii "Louve", który na rynku franko-belgijskim trafi do sprzedaży 4 kwietnia. Autorami komiksu są Yann i Roman Surżenko. Polska premiera komiksu przewidziana jest na 7 kwietnia.

poniedziałek, 17 lutego 2014

Data premiery "Crow"

Wydawnictwo Egmont Polska zapowiedziało, że czwarty album serii "Louve" trafi do sprzedaży 7 kwietnia. Będzie go można kupić w miękkiej (22,99 PLN) i twardej (29,99 PLN) oprawie.

Na rynku franko-belgijskim "Crow" ukaże się 4 kwietnia w twardej oprawie w cenie 12€.

sobota, 15 lutego 2014

Okładka słuchowiska "Thorgal"

Studio Sound Tropez ujawniło obraz, który posłuży jako okładka przygotowywanej adaptacji dźwiękowej dwóch pierwszych albumów "Thorgala". Namalował go specjalnie na potrzeby tego wydawnictwa Grzegorz Rosiński. Słuchowisko ma trafić do sprzedaży na przełomie marca i kwietnia.

piątek, 14 lutego 2014

Plansze z "Oka Odyna"

Wydawnictwo Le Lombard udostępniło dwie kolejne plansze (nr 6 i 7) drugiego albumu serii "Młodzieńcze lata", który swoją premierę na rynku franko-belgijskim ma w dniu dzisiejszym. Pierwsze pięć plansz można było zobaczyć w tym miejscu, poniżej znajdują się dwie następne. Polska premiera komiksu zaplanowana jest na 5 marca.


czwartek, 13 lutego 2014

Wywiad z Nicolasem Morreelem

Nicolas Morreel jest artystą muralistą, założycielem Stowarzyszenia Urbana. W ubiegłym roku był odpowiedzialny za realizację muralu przedstawiającego Thorgala i Aaricię, który powstał w Brukseli. W tym miejscu można było zobaczyć film z przebiegu malowania tego muralu. Nicolas zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań związanych z tym projektem i jego pracą. 

Na dobry początek, czy mógłbyś powiedzieć, jakie uczucie towarzyszyło ci, gdy na ścianie budynku podpisywałeś się "Rosiński"? 

To było kilka różnych uczuć. Na początku czułem wielką ulgę, ponieważ było to ostatnie pociągnięcie pędzla, oznaczające zakończenie z sukcesem długiego i trudnego projektu. Następnie wielki zaszczyt bycia tym, który podpisuje się podpisem wielkiego artysty. Wreszcie trochę stresu, by nie zawieść i żeby był on jak najbardziej realistyczny, jak gdyby to sam Rosiński się podpisał. 

Mieszkasz w Brukseli, prawda? Jak podoba Ci się obecna w stolicy Belgii tradycja malowania murali z komiksowymi motywami? 

Tak, mieszkam w Brukseli. Dla mnie to normalne, znam to od zawsze. Byłem zafascynowany rozmiarami tych malowideł. Dziś jestem szczęśliwy, że miałem szczęście samemu takie zrobić. Chciałbym, żeby ten pomysł był kontynuowany, ale również z pracami innych artystów, nie tylko komiksowych. 

Dlaczego Bruksela tak długo czekała na Thorgala? 

Dobre pytanie. Lecz skąd miałbym znać sekrety bogów. Wykonuję rysunek, jaki zatwierdzają władze miasta. Ale wiem, że Thorgal był w planach od ponad sześciu lat. Nie jestem jednak na bieżąco, jeśli chodzi o szczegóły. 

Jesteś fanem "Thorgala"? 

Znałem "Thorgala" jak wszyscy ci z mojego pokolenia, którzy czytali komiksy... Ale tak na prawdę jego historię poznałem dokładniej dopiero dzięki temu muralowi, a zwłaszcza styl graficzny komiksu, ponieważ musiałem go odtworzyć. I nie jest to najłatwiejszy styl do odtworzenia. 

Jaki jest Twój ulubiony album serii? 

Nie przeczytałem wszystkich albumów, więc nie mógłbym udzielić ci na to pytanie precyzyjnej odpowiedzi. 

Mógłbyś powiedzieć coś o przygotowaniach do pracy nad muralem? 

Na samym początku otrzymaliśmy w dobrej jakości zdjęcie obrazu olejnego o wymiarach 80x120 cm, który Rosiński namalował na potrzeby tego projektu. Następnie trzeba było go dogłębnie przeanalizować, wydrukować w dużym formacie, aby dobrze przyjrzeć się szczegółom i dostrzec kolorystyczne niuanse oraz pociągnięcia pędzla, a także rozszyfrować proces jego malowania, by jak najwierniej go potem odtworzyć. Potem wymyśliliśmy sposób, żeby powiększyć rysunek do rozmiaru ściany budynku. (W przypadku Thorgala ten etap był szczególnie trudny, ponieważ grafika nie posiada konturu.) Więc wyszparowałem obrazek (odseparowałem kolory i wyciągnąłem kontur) i pociąłęm szablon wydrukowany w powiększeniu na ogromnym papierze kalkowym, który docelowo posłużył za podstawę do przeniesienia całości na ścianę. Wreszcie, zanim zaczęliśmy pracować na miejscu, musieliśmy dokonać studium kolorów, by przez cały czas być jak najbardziej wierni pierwowzorowi. 

Ile godzin zajął sam proces malowania? 
Jeśli chodzi tylko o prace wykonane na miejscu, pracowaliśmy w cztery osoby przez cały miesiąc po osiem godzin przez pięć dni w tygodniu. 

No właśnie, nie byłeś sam. 

Zatrudniłem trójkę malarzy, by pomogli mi ukończyć tę pracę. 

Myślę, że to ogromne wyzwanie, przenieść w powiększeniu na ścianę obraz olejny; z kolei wykonanie muralu przedstawiającego, na przykład, Lucky Luke'a musi być prostsze. Czy się mylę? 

Nie, masz rację. Tak jak powiedziałem wcześniej, nie chodzi o ligne claire i płaski kolor, jak w przypadku Lucky Luke'a, Tintina czy wielu innych postaci komiksowych. Tutaj mamy do czynienia ze sztuką malarską, pojawia się mieszanie barw, pociągnięcia pędzla i pozostała materia, co składa się na styl Rosińskiego, a więc praca jest bardziej skomplikowana. Nie da się przygotować wszystkiego zawczasu, prawdziwą pracę trzeba wykonać już na miejscu: kolor, cieniowanie, pociągnięcia pędzla... To wymaga dużo więcej czasu, koncentracji i techniki. Czasami musimy powtarzać malowanie kilka razy, by osiągnąć ten sam efekt... Nie wystarczy umiejętność posługiwania się pędzlem. To prawdziwa praca artysty malarza. 

A więc co było najtrudniejszym elementem do wykonania podczas prac nad thorgalowym freskiem? 

Nie było trudniejszego elementu, wszystko było trudne, poza niebem. Wszystkie fragmenty rysunku (podłoże, stroje i oczywiście twarze) miały znaczenie i każda część wymagała dużo koncentracji i pracy. 

Dawałeś jakieś wskazówki Grzegorzowi Rosińskiemu, czy był on kompletnie wolny, jeśli chodziło o pomysł na grafikę? 

Wybór grafiki czy pomysł na nią, to nie moja działka, decydowały o tym odpowiedzialne za projekt osoby z miasta, Rosiński i Le Lombard. Wiem o tym, że było kilka propozycji i że pewne zostały odrzucone, ponieważ rysunek był w swojej wymowie trochę zbyt agresywny dla mieszkańców dzielnicy i samej kamienicy. Ostatecznie zdecydowali się na tę grafikę. Ja nie miałem w tym temacie nic do powiedzenia. 

Z tego, co wiem, Thorgal nie mógł nosić miecza... Tylko łuk.

To właśnie wyjaśniłem przed chwilą. Był taki rysunek, na którym Thorgal był większy i miał w dłoni miecz, ale to było zbyt agresywne dla mieszkańców miasta, dzielnicy i kamienicy. Nie wiem nic więcej na ten temat. 

Jesteś zadowolony z rezultatu? 

Tak, myślę, że wykonaliśmy dobrą robotę. To nie było łatwe i dużo pracowaliśmy, by osiągnąć taki efekt końcowy. Więc tak, jestem zadowolony z rezultatu i z wykonanej pracy. Fakt, że sam Rosiński zatwierdził naszą pracę, choć nie wierzył, że uda nam się tak to zrobić, jest potwierdzeniem powodzenia projektu. 

Jakie były reakcje na mural? 

Wszyscy są zadowoleni, ponieważ to duża korzyść dla dzielnicy, dla mieszkańców kamienicy również. A ogólnie rzecz biorąc przechodnie i turyści pozdrawiali nas (zarówno laicy, jak też znawcy komiksu). Najważniejsze, że Rosiński osobiście zatwierdził naszą pracę. 

Czy rezultat końcowy spodobał się Grzegorzowi Rosińskiemu? 

Tak. Nie sądził, że uda nam się oddać to tak wiernie. Myślał, że przerobimy jego rysunek na ligne claire, ponieważ to byłoby dużo prostsze. Lecz kiedy prosi się nas o to, żeby coś dokładnie odwzorować, odwzorowujemy to dokładnie. 

Czy robiłeś wcześniej murale tego typu? 

Nie, to był pierwszy tak trudny mural do wykonania, robiony bezpośrednio na ścianie budynku w trudnych warunkach pogodowych (słońce, światło, deszcz, wiatr...). Zwłaszcza, że nie mogliśmy pozwolić sobie ani na popełnienie błędu, ani na interpretację... Kolejny będzie łatwiejszy. Chodzi o Spirou. 

Co myślisz o lokalizacji muralu? Pytam, ponieważ poniżej, na parterze budynku, znajduje się dyskont „1 uro Shop”. Dla mnie jest to pewnego rodzaju kontrast. 

Tak, ale jest to takie miejsce w Brukseli, gdzie jest duży ruch, przy dużym bulwarze w centrum miasta. Niektóre murale się pochowane w małych uliczkach. A zresztą, sklepy tego typu nie są wieczne, pojawiają się i znikają. Tymczasem mural jest trwały. W dodatku mamy do czynienia z dzielnicą, która się zmienia i pewnie za pięć lat nie będzie wyglądać tak samo. 

Mógłbyś opisać, czym zajmuje się Urbana Project? 

Jest to stowarzyszenie, którego celem jest realizacja dużych projektów związanych z muralami w przestrzeni miejskiej Brukseli. Chodzi o to, żeby dodać miastu barw, przy zachowaniu określonego poziomu jakości; zarówno przenosząc na ściany gotowe prace autorów, jak też poprzez bezpośrednie realizacje artystów. Mamy nadzieję przekonać decydentów, żeby ułatwili nam działanie, zarówno jeśli chodzi o ścieżkę administracyjną i pozwolenia, a także z finansowego punktu widzenia. Albowiem ten typ projektów ma swoją cenę. 

A czym zajmujesz się na co dzień? 

Jestem specjalistą w dziedzinie sztuki miejskiej i zajmuję się wieloma rzeczami. Kieruję kilkoma projektami. Przede wszystkim sam jestem artystą muralistą. Zrealizowane przeze mnie projekty można zobaczyć na www.organicolor.be. Poza tym otworzyłem w centrum Brukseli sklep i galerię w jednym, specjalizującą się w sztuce miejskiej i street artcie: www.montanashop.be. Wystawiamy młodych artystów wywodzących się ze sztuki miejskiej i proponujemy artykuły o charakterze artystycznym (książki, magazyny, meble, t-shirty) dedykowane współczesnej sztuce miejskiej w szerokim tego słowa znaczeniu. Poza tym stworzyłem Stowarzyszenie URBANA (www.urbana-project.com), by rozwijać w Brukseli duże projekty związane z muralami, jak to ma miejsce w Filadelfii w Stanach Zjednoczonych, co można zobaczyć na naszej stronie internetowej. 

Dziękuję za rozmowę! 

Dziękuję.

środa, 12 lutego 2014

Fanart Import nr 20: Virginie Siveton

Autorką ilustracji widocznej obok jest Virgine Siveton, pochodząca z Mauritiusu artystka, która w przeszłości zajmowała się między innymi projektowaniem 3D, grami wideo i animacją. Obecnie wykłada rysunek i fotografię. Jej prace można znaleźć na stronie virginiesiveton.com, można również polubić jej profil na Facebooku (tutaj). Na temat fanartu powiedziała:

"Cóż, zdecydowałam się zrobić tę ilustrację, by przedstawić głównego bohatera jako łucznika. Temat został narzucony przez moich przyjaciół z Drink'N'Draw Paris. Jesteśmy grupą artystów, którzy spotykają się raz w tygodniu, za każdym razem skupiamy się wokół innego tematu i zaczynamy rysować. Więcej informacji o DND można znaleźć facebookowym proflu grupy (tutaj)."

środa, 5 lutego 2014

Fanart nr 72: Natalia Trykowska

Autorką rysunku widocznego obok jest Natalia Trykowska, ilustratorka, która przygotowała grafikę do wywiadu z Romanem Surżenko opublikowanego na portalu popmoderna.pl (do przeczytania tutaj). Jako fanart publikowana jest finalna wersja grafiki. Prace Natalii zobaczyć można na Deviantarcie (w tym miejscu). Autorka pozostawiła swoją pracę bez komentarza.

wtorek, 4 lutego 2014

Thorgalverse na Facebooku

Na Facebooku można już odnaleźć oficjalny fanpage Thorgalverse. Aby go polubić można wejść tutaj lub kliknąć na ikonę znajdującą się na belce po prawej stronie.

poniedziałek, 3 lutego 2014

Plansze z "Oka Odyna"

Wydawnictwo Le Lombard udostępniło na swojej stronie internetowej pierwsze pięć plansz z najnowszego albumu serii "Młodzieńcze lata", który na rynku franko-belgijskim trafi do sprzedaży 14 lutego. Można je zobaczyć w tym miejscu. Wydawnictwo Egmont Polska zaplanowało wydanie "Oka Odyna" na 5 marca.